Uitdroging: de feiten

Uitdroging: de feiten
Zorg voor een goede vochtbalans met een verfrissend glas water

Zorg voor een goede vochtbalans met een verfrissend glas water

Een gezond menselijk lichaam bestaat voor meer dan twee derde uit water. Water houdt de gewrichten soepel, bevochtigt de ogen, draagt bij aan een goede spijsvertering, zorgt voor de afvoer van afval- en gifstoffen en houdt de huid gezond.

Enkele van de eerste tekenen van uitdroging zijn:
• dorst en licht gevoel in het hoofd
• een droge mond
• vermoeidheid
• donker gekleurde, sterk ruikende urine
• minder vaak plassen dan normaal.

Het is maar al te goed bekend hoe gevaarlijk en levensbedreigend ernstige uitdroging kan zijn, maar wat zijn de effecten van milde uitdroging? Volgens wetenschappers is het dorstgevoel dat we allemaal kennen vaak een eerste indicatie van uitdroging. In een recent onderzoek werd bovendien geconcludeerd dat zelfs lichte uitdroging al van invloed kan zijn op onze stemming en ons concentratievermogen. Dorst, vermoeidheid en prikkelbaarheid zijn subtiele waarschuwingen dat ons lichaam vocht nodig heeft om het evenwicht te herstellen. Door op tijd te drinken, kunnen we voorkomen dat andere symptomen tot ontwikkeling komen, zoals hoofdpijn en duizeligheid.

Volwassenen zouden ernaar moeten streven dagelijks ten minste zes tot acht glazen water te drinken om voldoende gehydrateerd te blijven, en bij lichamelijke inspanning is dat zelfs nog meer. Als op de werkplek deadlines opdoemen, en ondanks alle verwoede pogingen de inbox maar niet leger wil worden, vergeten we maar al te gemakkelijk even iets te drinken. Vermoeidheid, hoofdpijn en afnemende concentratie tijdens het werk schrijven we vaak toe aan werkdruk en stress, terwijl we in werkelijkheid naar de watercooler zouden moeten lopen om onze hardwerkende hersenen en organen te voeden met die levensreddende substantie: water!

Dus de volgende keer dat u die overduidelijke signalen krijgt, weet u wat u moet doen!

Water