Suiker

Suiker
Over suiker

Vandaag kijken we op de blog naar die reeds lang bekende, maar steeds meer verguisde favoriete stof: suiker. De vraag is: is er een gezonde variant mogelijk? Om een lang verhaal kort te maken: nee, niet echt. We kunnen echter wel zeggen dat er gezondere varianten zijn die, als onderdeel van een evenwichtig dieet, mogelijkheden genoeg bieden voor heerlijke traktaties. Wat zijn dat voor verschillende soorten suiker?

Suikerriet en suikerbieten

Niet alle suikers ontstaan op dezelfde manier. Er zijn veel verschillende vormen, zoals glucose, fructose, lactose en sucrose. Deze worden ondergebracht in groepen zoals mono- en disachariden (enkelvoudige en dubbele suikers). De mensheid heeft al lang geleden de zoete smaak van sommige van deze suikers erkend - suikers die te vinden zijn in een aanzienlijke hoeveelheid planten. Maar welke zijn er beter?

Wanneer we aan suiker denken, denken we zonder twijfel aan de witte kristallen in onze kast. Zij vormen een sterk bewerkte vorm van suiker, afkomstig van suikerriet of suikerbieten. Ze zijn ongeveer zo puur als suiker maar kan zijn en bestaan in wezen uit sucrose (een disacharide) die ontdaan is van alle vitaminen en mineralen. Als het gaat om je gezondheid, is dit echt een no-gozone. Suiker uit suikerriet en suikerbieten kan echter op verschillende manieren worden geproduceerd. Wanneer je vanuit witte suiker een stapje terug gaat, kom je uit bij bruine suiker. Deze is deels ongeraffineerd of bestaat uit witte suiker met een strooplaagje eroverheen. Nog verder terug is de ruwe rietsuiker die ontstaat wanneer je melasse scheidt.

Waarschijnlijk denk je dat deze minder geraffineerde suikers zonder meer beter voor ons moeten zijn. Technisch gezien heb je gelijk. Je moet echter zo veel van deze suiker eten om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen, dat de voordelen absoluut niet opwegen tegen de hoeveelheid suikers. Dat is het dus gewoon niet waard!

Honing en nectar

Welke opties zijn er nog meer als we het moeras van gewone suikers willen vermijden? Honing is al sinds mensenheugenis een enorm populaire bron van suiker. In een lang en roemrucht verleden werd er gejaagd op honing - soms als ritueel voor jonge mannen die volwassen werden, waarbij ze over de randen van kliffen afdaalden om korven met wilde bijen te bereiken. In de klassieke oudheid hield men zelfs al bijen: er is literatuur uit die tijd bekend waarin wordt aangetoond dat de Chinezen, Grieken en Romeinen zelf bijenhouders hadden. Zelfs deze rijke verscheidenheid kan niet voorkomen dat honing helaas toch uit een enorme hoop suiker bestaat.

Hoe zit het met de exotische agavenectar die nu in opkomst is? Deze werd lang in Centraal-Amerika gebruikt als zoetstof en vormt het belangrijkste ingrediënt voor tequila. Hij wordt een 'gezonde' suiker genoemd, maar suiker is suiker en ... suiker is helemaal niet zo goed voor je. Een van de voordelen van agavenectar is dat het in verhouding meer fructose ten opzichte van glucose bevat dan sucrose. Fructose heeft een lagere glycemische index. Dat betekent dat de suiker niet zo snel in de bloedbaan wordt opgenomen, waardoor de energie dus langzamer vrijkomt. Dit is nuttig, maar te veel fructose is ook slecht voor onze gezondheid en leidt tot verschillende complicaties.

Fruit en gebak

Verdraaid, wat houden we dan nog over? We hebben het nog niet gehad over fruit. Hoewel de aanwezigheid van suiker nog steeds een minpunt is, bevatten hele vruchten gelukkig aanzienlijke hoeveelheden uiteenlopende vitamines en mineralen. Er zit bijvoorbeeld vitamine C in sinaasappels en limoenen en kalium in bananen. Ook zijn er minder bekende stoffen aanwezig, zoals ijzer in abrikozen en calcium in rabarber!

We willen niet in herhaling vallen, maar we moeten echt letten op de hoeveelheid suiker die we binnenkrijgen. Je moet jezelf echter niet te schuldig voelen wanneer je iets binnenkrijgt - helemaal niet wanneer er een goede reden voor is!  Wanneer je door de wol bent geverfd op het gebied van zoete thee of als je koffie zonder een lepel demerara niet te drinken vindt, kan dit blog je veel waardevolle informatie bieden. We behandelen suikers en alternatieven om te zien of er een optie is met meer voedingswaarde. Heb je je ooit schuldig gevoeld omdat je suiker in je thee of koffie deed? Is er een betere optie of moeten we ons suiker helemaal afwennen? We bespreken een aantal alternatieven voor suiker en vragen ons af of zij het antwoord kunnen vormen.

Eten en drinken