Hoe bouw ik een betere relatie op met mijn klant?

Hoe bouw ik een betere relatie op met mijn klant
Heb je er ooit wel eens over nagedacht hoe je een betere relatie opbouwt met je klant?

Hier 5 tips van onschatbare waarde… 

Voor een succesvol en winstgevend bedrijf is het opbouwen en onderhouden van een goed klantcontact van essentieel belang. Het smeden van een goede band met jouw klant betaalt zich in de toekomst dubbel en dwars terug in de vorm van aanbevelingen en nieuwe opdrachten naar aanleiding van een positief contact in het verleden.

Hieronder een aantal tips ter inspiratie voor jou of je collega’s om samen te streven naar een goede klantrelatie en daar voordeel uit te halen. 

1. Netwerken, netwerken en nog eens netwerken!
Een goed netwerk is cruciaal wanneer je zaken doet. Het ontwikkelen en opbouwen van steeds maar weer nieuwe netwerken is een langetermijninvestering waaraan je hard moet werken. Elk contact dat je hebt zou een potentiële klant kunnen zijn of nieuwe klanten kunnen opleveren. Jouw netwerk kan uit iedereen bestaan; van huidige collega’s tot vrienden van de familie en iedereen daar tussen in. Wanneer je waarde hecht aan de relatie met je contacten, zal dat zich terugbetalen en leiden tot nieuwe opdrachten.

2. Positief en regelmatig communiceren
Naast de noodzaak om te netwerken is het voor ieder bloeiend bedrijf belangrijk om zich te realiseren dat je regelmatig moet communiceren om zoveel mogelijk voordeel uit je netwerk te halen. Potentiële of bestaande klanten zullen niet meer weten wie je bent als je geen opvolging geeft na een eerste contact. Het is absoluut noodzakelijk om je hierin te onderscheiden van jouw concurrenten. Alleen dán herinnert jouw contact zich jouw bedrijf nog op het moment dat hij daadwerkelijk op zoek is naar de producten en diensten die je aanbiedt. Verstuur daarom geregeld nieuwsbrieven of organiseer regelmatig evenementen voor deze contacten.

3. E-mailcampagnes zijn goedkoop en effectief
E-mailmarketing is een zeer voordelige manier om contact te onderhouden met je klanten. Voor een paar eurocent per klant verstuur je al nieuwsbrieven of lanceer je een doelgerichte campagne waarmee je ervoor zorgt dat jouw bedrijf nog vers in hun geheugen ligt. Voor nog meer effect zet je sociale media in om de aandacht van je klanten vast te houden. Sociale media zijn erg geschikt voor het stimuleren en onderhouden van regelmatig contact met je klanten. Met een duidelijke aanwezigheid op sociale media geef je als bedrijf je klanten het gevoel een persoonlijkere en wederzijdse relatie met jou te hebben. Zorg er dus voor dat je hier in investeert.  

4. Beloon trouwe klanten
Onderzoek in het bedrijfsleven toont aan dat de meest winstgevende klanten de klanten zijn die terugkomen. Het is dan ook belangrijk dat je als bedrijf er alles aan doet om klanten bij je terug te laten keren. Om dit te stimuleren moet je met hen in contact blijven en hen belonen voor hun tijd en loyaliteit. Denk bijvoorbeeld aan een spaarsysteem of een evenement voor bestaande klanten waardoor ze zich gewaardeerd voelen. Wanneer je het contact met vroegere en bestaande klanten verwaarloost zal je concurrent ze inpalmen!

5. Gelukkige klanten zijn de beste verkopers
Wanneer een klant tevreden is over jouw bedrijf en wanneer je hem een geweldige klantervaring meegeeft, is de kans erg groot dat hij lof uitspreekt over jouw bedrijf en jou aanbeveelt bij nieuwe en potentiële klanten. Deze klanten krijg je vrijwel voor niets, wat betekent dat de tijd en energie die je in het opbouwen van een goede klantrelatie hebt gestopt goed is besteed.   
Dus vergeet niet – het is makkelijker om voor je klanten te zorgen dan nieuwe binnen te halen!

@work