Een warm onthaal

Een warm onthaal
Sollicitanten knappen af op een slecht onthaal

Werkgevers schrikken mogelijk bijna een derde van de potentiële werknemers af omdat ze tijdens het sollicitatiegesprek simpele gebaren zoals het aanbieden van een goede kop koffie of een fris glas water over het hoofd zien. Dit is slechts een van de opvallende resultaten van een nieuw onderzoek door Eden Springs, Europa’s grootste leverancier van warme en koude dranken op de werkplek.

Uit een enquête onder werknemers die momenteel op zoek zijn naar een andere baan*, blijkt dat bijna een derde (31%) van de potentiële kandidaten vindt dat hun indruk van een bedrijf positief beïnvloed wordt als ze bij binnenkomst een goede kop koffie of thee aangeboden krijgen. Toch wordt 18% van de potentiële kandidaten tijdens het sollicitatiegesprek niet eens gevraagd of ze iets willen drinken.Daarnaast wordt de beschikbaarheid van lekkere warme en koude dranken op het werk veel belangrijker gevonden dan andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Een vergoeding van de werkgever voor fitnessabonnement en kinderopvang speelt bij slechts 2% respectievelijk 6% van de kandidaten een rol in hun beslissing om een baan te accepteren. Daar staat tegenover dat bijna de helft (45%) van de respondenten aangeeft dat een heerlijke kop koffie of thee van groot belang is. Deze resultaten volgen op berichten dat recruiters deze zomer moeite hadden om vacatures voor gekwalificeerd personeel in te vullen. Volgens cijfers van de Europese Commissie bestaan er op het vasteland van Europa grote verschillen in competenties, met name in digitale kennis.**

“De huidige arbeidsmarkt wordt gedomineerd door de kandidaten. Sollicitanten beoordelen werkgevers op vele factoren”, aldus Raanan Zilberman, CEO van Eden Springs. “Vooral op nichemarkten die geplaagd worden door een tekort aan gekwalificeerde mensen, kunnen kandidaten het zich veroorloven zelf hun volgende stap te bepalen.” “Wij zijn ervan overtuigd dat werkgevers die kandidaten warme en koude dranken van hoge kwaliteit aan kunnen bieden, een belangrijke troef in handen hebben bij het werven van geschikte werknemers, een strijd waarbij elk mogelijk voordeel telt. Werkgevers moeten het belang van een goede gastvrijheid op een moeilijke arbeidsmarkt niet onderschatten.”

Voor vragen kunt u contact openemen met Luc van Opbergen, Sales & Marketing Director,  Eden Springs Nederland via  06-46245520 of via marketingnl@nl.edensprings.com.

Koffie