10 x fruitwater

10 x fruitwater

Laatst was ik aan het bedenken wat er gezonder kan in mijn eetpatroon. Het ontbijt en avondeten zit meestal wel goed alleen de tussendoortjes en vooral het drinken kan een stuk gezonder. Ik ben geen goede waterdrinker en pak meestal ik frisdrank als ik dorst heb. Maar sinds kort ben ik helemaal fan van fruitwater, dat is gewoon water met vers fruit, ijs en eventueel wat munt of andere kruiden. Het is lekker fris en een perfecte manier om vooral op de warme dagen je vochtbalans op pijl te houden. Gemiddeld heb je zo’n 1,5 tot 2 liter water per dag nodig, dat haalde ik voorheen niet maar met het fruitwater kom ik aardig in de buurt. Het helpt daarnaast ook om afvalstoffen van je lichaam af te voeren en is dus ook ideaal als je aan het lijnen of detoxen bent. Om niet uitgekeken te raken op één soort fruitwater heb ik wat lekkere combinaties voor je gevonden op het internet:

1. citroen - munt - limoen
2. aardbei - citroen - basilicum
3. watermeloen - munt
4. sinaasappel - komkommer - munt
5. blauwe bessen - lavendel
6. appel - kaneelstok
7. ananas - kokoswater
8. kiwi - limoen - blauwe bessen - munt
9. ananas, kiwi, passievruchten
10. citroen – framboos
 
Tips:

- Je kunt ook bevroren fruit nemen of zelf ijsblokjes maken met stukjes fruit er in.
- Probeer ook eens water met koolzuur, hierdoor krijg je fris en sprankelend drankje. Of gebruik afgekoelde groene thee (liefst cafeïnevrij) voor extra antioxidanten.
- Zacht fruit en kruiden kun je ook een beetje crushen met een stamper, hierdoor krijgt het fruitwater extra smaak
- Als je een grote kan maakt kun je er steeds vers water bij blijven doen, maar na ongeveer 3 dagen in de koelkast zou ik ook het fruit vervangen.
- Was het fruit altijd voordat je het in het water doet
- Wil je het water wat zoeter hebben dan kun je een beetje honing toevoegen.

 


Bron: leukerecepten.nl

Water