Onderstaand vindt u een overzicht van onze veelgestelde vragen. Staat uw vraag hier niet bij neem dan contact met ons via 0800-9040.

Nabestellen van uw waterflessen of koffieproducten kunt u op meerdere manieren doen bij Eden Springs. Eenvoudig uw bestelling plaatsen kan online in onze webshop: www.edensprings.nl. Hier vindt u al onze producten op het gebied van waterkoelers en koffieautomaten. Wilt u liever persoonlijk contact? Belt u dan gerust uw bestelling door. Ons gratis telefoonnummer: 0800-9040 is op werkdagen bereikbaar van 08:00 tot 17:00. Kies optie 1 voor koffieproducten en optie 2 voor waterproducten

Wij leveren gratis bij een bestelling van tenminste 3 flessen Eden bronwater. Ook bestellingen boven een bedrag van € 40,- leveren wij gratis. Machines worden altijd kosteloos geleverd en voor u geinstalleerd. Indien u een bestelling plaatst onder de € 40.- dan berekenen wij € 12,50 bezorgkosten tenzij uw  bestelling via GLS of TNT wordt geleverd.

Wanneer u watercooler of koffiemachine defect is of niet naar behoren werkt kunt u contact met ons opnemen via 0800-9040.

Ja, voor alle artikelen die u bij ons koopt of huurt, geldt de wettelijke garantie. Dit betekent dat een artikel in goede staat moet verkeren en bij normaal gebruik naar behoren dient te functioneren. Wanneer u een artikel ontvangt waarbij dit niet het geval is, bieden we u zo snel mogelijk een passende oplossing. Afhankelijk van het artikel doen wij dit door vervanging, reparatie of terugbetaling.

U kunt eenvoudig bestellen via onze website of via onze klantenservice 0800-9040. Uw bestelling wordt vervolgens binnen 5 werkdagen bij u geleverd.

Wij leveren op werkdagen tussen 08.00 en 17.30.

Bekijk onze openstaande vacatures via de vacature pagina of stuur een open sollicitatie via onze website.

U kunt uw factuur opvragen via ons contactformulier en kies reden van contact 'factuur'.  

Onze bonen worden op traditionele wijze in een trommelbrander van Probat gebrand. Het principe van trommelbranding is altijd hetzelfde, onafhankelijk van de trommelgrootte: Horizontaal draaiende trommels worden van buiten verhit, waarbij de constante beweging voor een gelijkmatige branding van de ruwe bonen zorgt. De deskundigheid van de brandmeester is erg belangrijk, aangezien elke batch koffie anders is: Door zijn kennis, ervaring en vooral zijn 'gevoel voor bonen' moet de brandmeester aan de hand van de kleur en het 'cracken' van de bonen het tijdstip bepalen waarop de koffie klaar is. Het proces kan, afhankelijk van de gewenste brandgraad, tot 20 minuten duren. Door de groene ruwe bonen langzaam en zacht te branden (de temperatuur ligt tussen de 180 en 210 °C), veranderen ze in aromatische koffiebonen. Dankzij deze langzame brandmethode behouden de bonen hun karakter en optimale smaak. De bonen worden na het branden luchtgekoeld, gereinigd en zo snel mogelijk in speciaal ontwikkelde verpakkingen gevuld. Deze manier van koffieproductie duurt weliswaar langer en is arbeidsintensiever, maar waarborgt echter wel de kwaliteit van het aroma. Wij houden geen grote voorraden aan. Alles gebeurt op bestelling, waardoor de koffie verser is dan bij veel andere aanbieders.

Onze branderij is in 2001 opgericht vanuit onze passie voor koffie. Koffie is in de loop der tijd steeds meer een ambachtelijk product geworden. De toegenomen reislust van consumenten heeft er mede voor gezorgd dat de vraag naar kwaliteit en smaakvariëteiten enorm is gestegen. Koffie heeft zich inmiddels tot een product voor echte connaisseurs ontwikkeld. Dat is de markt waarin wij al jarenlang actief zijn met ons premium koffieassortiment en onze koffiemachines. 

Onze koffiebonen komen uit landen als Guatemala, Brazilië, Colombia, Ethiopië en Indonesië. Wij bieden bovendien ook bijzondere bonen aan, onder andere uit Nieuw-Zeeland, Australië, Jamaica en Hawaï.

Koffiebonen en instantkoffie blijven lang aromatisch wanneer ze op een donkere en koele plek en in een afgesloten verpakking worden bewaard. Zodra koffie aan zuurstof wordt blootgesteld, gaat het aroma snel verloren. Koffie kan het best in de geopende, originele verpakking worden bewaard. Doe deze in een blik met goed sluitend deksel, dat u vervolgens in de koelkast zet. Vacuümverpakte koffie is tot 18 maanden houdbaar. Koffiebonen die niet vacuümverpakt zijn, moeten binnen zes weken worden gebruikt. Op elke koffieverpakking staat bovendien een minimale houdbaarheidsdatum, die als richtlijn dient.

  1. Bonenkoffie:
    Koffie van versgemalen bonen is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. De zettijd is weliswaar iets langer (ongeveer 30 seconden per kopje), maar de smaak is veel intenser. Dit komt doordat de aroma's het best bewaard blijven zolang de bonen nog niet gemalen zijn. De smaak is nog intenser wanneer de bonen pas vlak vóór het mengen met water gemalen worden. In koffieautomaten met maalfunctie worden hele bonen gebruikt en de koffie wordt onder hoge druk (ruim 9 bar) bereid.
  2. Fresh Brew:
    'Fresh Brew'-koffie is gemalen bonenkoffie die met behulp van een filter wordt bereid (net als bij traditionele filterkoffie). De aroma's blijven behouden in de verpakking, maar de koffie heeft door de maling een mildere smaak. De gemiddelde zettijd van een kopje koffie ligt tussen de 15 en 25 seconden.
  3. Instant:

Instantkoffie, ook wel vriesdroog- of oploskoffie genoemd, is het snelst te zetten en daarom erg populair in bedrijven. De gemiddelde zettijd bedraagt 10 seconden of minder. Deze soort wordt gemaakt van geconcentreerde, gezette koffie. Er hoeft alleen nog maar water toegevoegd te worden.

Het UTZ-certificaat is een internationaal keurmerk voor eerlijke handel. Het keurmerk staat op producten als koffie, thee en chocolade, die afkomstig zijn van boeren die oog hebben voor mens en milieu. Zij gebruiken bijvoorbeeld minder pesticiden; de toepassing van kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen wordt tot een minimum beperkt en het ontginnen van oerwoud is verboden. De boeren garanderen tevens goede werkomstandigheden voor hun werknemers en leven nationale arbeidswetgeving evenals de IAO-arbeidsnormen na. Er wordt bovendien gezondheidszorg voor de arbeiders en hun gezinnen aangeboden. 

De botanische naam van koffie is Coffea. De plant maakt deel uit van de familie Rubiaceae, waartoe ongeveer 500 geslachten met ca. 6.000 soorten behoren.

Binnen het geslacht Coffea zijn de soorten Arabica, Robusta, Liberica en Excelsa het bekendst. Deze omvatten op hun beurt circa 120 variëteiten, maar slechts twee soorten zijn van belang voor de internationale koffieproductie.

  1. Arabica: Arabica-soorten worden gewonnen uit de Coffea arabica. Deze plant groeit voornamelijk op een hoogte vanaf 800 meter. Arabica-koffie vormt circa 70% van de wereldwijde productie. De Coffea arabica is relatief gevoelig voor ongedierte en heeft daarom zeer veel verzorging nodig. De boon is te herkennen aan de gebogen nerf en heeft een tamelijk laag cafeïnegehalte (max. 1,4%). De smaak is dan ook relatief mild.
  2. Robusta: Robusta-soorten worden gewonnen uit de Coffea canephora. Zoals de naam al doet vermoeden, is deze plant aanmerkelijk robuuster dan de Coffea arabica. Hij groeit ook in laaggelegen gebieden, verdraagt hogere temperaturen en is minder vatbaar voor ziekten. De boon is te herkennen aan de rechte nerf en heeft een cafeïnegehalte van max. 4%. De smaak is bitter.

Indien water ongecontroleerd uit de machine loopt, moet u onmiddellijk de stekker uit het stopcontact trekken, de watertoevoer afsluiten en via 0800-9040 (gratis)  contact opnemen met het serviceteam van Eden. 

Dit is afhankelijk van het type van uw koffiemachine. Wij raden aan het waterfilter 4–8 x per jaar te vervangen (afhankelijk van het type). In het deel 'Accessoires voor koffiemachines' vindt u een aanbeveling.

Indien de machine enige tijd (bijv. in het weekend) niet is gebruikt, raden wij aan de watertank te legen aangezien het water mettertijd zuurstof verliest. Zuurstofrijk water is belangrijk om een goed koffiearoma te krijgen. Als het apparaat langere tijd niet wordt gebruikt, moet hij handmatig worden gespoeld.

Volautomaten hoeven alleen ontkalkt te worden wanneer de machine dit aangeeft. In de regel raadt de fabrikant in de handleiding een bepaald middel aan, dat ook gebruikt moet worden. Gebruik in geen geval azijn of azijnextract, aangezien deze producten veel te sterk zijn en het apparaat aantasten. Grote volautomaten moeten door onze servicemedewerkers worden ontkalkt. Bij kleinere machines kan de klant dit zelf doen. In geval van vragen en bestellingen kunt u via 0800-9040 contact opnemen met ons serviceteam.

Volautomaten moeten dagelijks worden gereinigd. De apparaten bieden een spoelprogramma voor de leidingen, dat automatisch start of handmatig kan worden geactiveerd. Bij veel modellen is de zetgroep bovendien uitneembaar en kan deze met de hand worden gereinigd. De reinigingsprogramma's van de machines zijn zeer betrouwbaar, ook wanneer ze wekenlang intensief worden gebruikt. Het is erg belangrijk dat volautomaten regelmatig worden gespoeld. Zorg er ook voor dat het afvalbakje telkens geleegd en gereinigd wordt. Ook het opvangbakje moet regelmatig onder stromend warm water worden gereinigd. Voor de dagelijkse ontsmetting van de buitenkant is speciale Hygiene Spray voor koffiemachines verkrijgbaar. Het in water oplosbare concentraat kan direct op het uitgiftegedeelte, de bedieningsknoppen, het lekbakje en de behuizing van de machine worden gespoten.

Controleer hoelang de koffieverpakking al geopend is en of deze luchtdicht gesloten was. Koffie kan anders zijn aroma verliezen.

Is de machine regelmatig onderhouden en gespoeld? Spoel de machine volgens de instructies van de fabrikant. Smaakt de koffie hierna nog steeds anders, neem dan contact op met ons serviceteam via 0800-9040.

Wij bieden een ruime keus aan koffiemachines, van capsulemachines tot grote volautomaten. Aarzel niet om contact op te nemen met ons serviceteam (tel.nr. 0800-9040 (gratis)) en laat u uitvoerig informeren. Het is handig als u weet hoeveel personen van warme dranken moeten worden voorzien en welk type dranken u wilt aanbieden (bijv. thee, cappuccino, chocolademelk etc.).

Bij het kiezen van de locatie moet u rekening houden met de afmetingen van de machines en de eventuele extra ruimte die nodig is om koffie en gerelateerde producten bij te vullen.

Controleer of er genoeg water in de tank zit. Indien het peil laag is, moet water worden bijgevuld.

U kunt onze koffieproducten eenvoudig bestellen via onze website, ons servicenummer, per fax of via onze servicechauffeur. Uw bestelling wordt door onze eigen bezorgdienst of door UPS bij u afgeleverd en vanaf een bestelwaarde van (netto) € 40,- hoeft u geen bezorgkosten te betalen. 

Om de optimale levensduur van een gekochte koffiemachine te kunnen garanderen, zijn goed onderhoud en een servicecontract onontbeerlijk. Wij bieden Basic Service, Premium Service of Onderhoud op verzoek aan. Bij huur en leasing wordt in principe een Premium-servicecontract afgesloten. Hierbij vindt elke keer een visuele inspectie en een controle van de reiniging van de koffieautomaat plaats. De boiler wordt bovendien ontkalkt. De service omvat tevens demontage van het mengsysteem, reiniging van de machine, vervanging van versleten afdichtingen en het waterfilter, controle van de smaakinstelling en een uitgebreide controle op lekkages en het correct functioneren van het apparaat. In geval van een storing of wanneer een extra servicebezoek gewenst is, zet Eden zich in om koffieautomaten binnen 24 uur te repareren. 

Onderhoud aan uw watercooler of koffiemachine is allereerst nodig om de levensduur van uw apparaat te garanderen. Wij adviseren minimaal twee keer jaar onderhoud te plegen aan uw waterkoeler. Doet u dit niet, dan kan er een ophoping van bacteriën in de cooler komen en zelfs algengroei. Hiermee riskeert u het welzijn van uzelf en uw collega’s. 

Afhankelijk van uw serviceovereenkomst komen wij 1 of 2 keer per jaar langs voor onderhoud aan uw machine. Wij bellen u gemiddeld 1 week van te voren wanneer de onderhoudsmonteur bij u langs zal komen. Komt het op dat moment niet? Dan stellen we het onderhoud voor u uit. Wilt u precies weten wanneer het onderhoud bij gepland is? Bel ons dan op het gratis telefoonnummer: 0800-9040 (optie 1 voor koffiemachines, optie 2 voor watercoolers)

Dat kan! Als u waterflessen ophaalt bij ons depot krijgt u een pakbon mee met de daarop meegenomen flessen. Levert u ook flessen in, dan wordt het statiegeld verrekend met de nieuwe flessen. Flessen ophalen bij ons depot is vaak goedkoper dan online bestellen. Flessen afhalen kunt u bij twee depots in Nederland.

Depot Zoetermeer
Edelgasstraat 50
2718SX Zoetermeer

Depot Son
Ekkersrijt 7314
5692 HH Son & Breugel

Onze depots zijn op werkdagen geopend tussen 08:00 en 16:00

Ons helder bronwater komt uit de door de Ministerie van Volksgezond erkende bron Mierl’eau, gevestigd in het Brabantse plaatsje Mierlo. Ons water is onderhevig aan regelmatige testen en voldoet aan de kwaliteitseisen van meerdere certificeringsinstanties

Zelf waterflessen bijvullen is helaas niet mogelijk. Een waterkoeler is ontwikkeld voor speciaal bronwater, wat wij winnen uit Nederlandse bron. Water uit de kraan kan bacteriën en chemicaliën bevatten die schadelijk zijn voor de watercooler en uzelf. Hierdoor riskeert u uw welzijn en de levensduur van de koeler.

Vervanging van de fles is erg eenvoudig. Schakel eerst de koeler uit voordat u begint. Haal de lege fles van de cooler af en plaats deze in uw flessenrek. Spray de plek waar de fles op gaat in met Coolerclean spray, alsmede de dop van de nieuwe, volle fles. Laat dit 5 minuten inwerken. Na 5 minuten maakt u met een schoon doekje of keukenpapier de koeler en fles schoon. Haal de sticker van de nieuwe fles af en plaats deze de waterkoeler. Zet de watercooler weer aan. Het duurt ongeveer 3-6 minuten voordat het gekoelde waterreservoir weer gevuld is.

Eden waterflessen worden gemaakt van recyclebaar plastic. Onze flessen worden maar liefst 50 keer hergebruikt, daarna worden ze gerecycled. Daarnaast optimaliseren wij ons routesysteem om zo min mogelijk CO2 uitstoot te hebben.