Water & Chronische ziekte
Omdat het lichaam voor meer dan 60% uit water bestaat is het niet verwonderlijk dat onze waterconsumptie van grote invloed is op onze gezondheid. Het lichaam verliest elke dag water dat moet worden vervangen, gemiddeld 2,9 liter voor mannen en 2,2 liter voor vrouwen. Onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen die onvoldoende water drinken groter risico lopen op bepaalde chronische ziekten.
Volgens het tijdschrift American Journal of Epidemiology worden de risicofactoren die met coronaire hartziekte in verband worden gebracht ernstiger door dehydratatie. Het artikel meldt dat het drinken van grote hoeveelheden water net zo belangrijk is bij het voorkómen van de ziekte als lichaamsbeweging, voeding of niet roken.
In een recent onderzoek bleek dat mensen die minstens vijf glazen water per dag dronken het risico op fatale coronaire hartziekte verlaagden: 46% bij mannen en 59% bij vrouwen. De consumptie van andere vloeistoffen werd echter met een verhoogd risico geassocieerd.
Soortgelijke onderzoeken hebben een verband gevonden tussen hydratatie en bepaalde vormen van kanker. Een van die onderzoeken wees uit dat het risico op borstkanker bij vrouwen 79% lager was bij vrouwen die regelmatig voldoende water dronken.
Dehydradatie is bij een aantal aandoeningen geïmpliceerd, met gevolgen voor de blaas, prostaat en nieren, zoals kanker en nierstenen. Eén studie wees uit dat patiënten gewoonlijk niet genoeg water drinken (minder dan 2,4 liter water per dag). Een onderzoek toonde aan dat het risico van deze vormen van kanker met elke extra 240 ml water die werd gedronken, afnam. Andere vormen van vocht werden ook onderzocht, maar geen andere heeft zoveel invloed als water
Omdat water drinken slechts een simpele verandering van levensstijl vereist die iedereen kan doorvoeren, kan deze eenvoudige methode de kwaliteit van leven van veel mensen verbeteren en uiteindelijk veel levens redden.
Corporate well-being